tirsdag den 8. maj 2012

Halló heimur!

Det er godt nok længe siden sidst. Der var jeg stor og tyk, og følte jeg var ved at eksplodere. Men  der gik jo heller ikke længe før min "lille" guldklump kom til verdenen. Basse blev født den 21. marts (39+4)  kl. 18:26 efter ca. 11 timer fra første ve. Han var 3928 g og 55 cm, så lille var han i hvert fald ikke. 
Tiden går lige pludselig virkelig hurtigt, og næsten al min tid går på at passe på det lille nye væsen! Han er virkelig nem og har været fra starten af - mor og fars sovehjerte har han i hvert fald arvet. Jeg ammer ham fuldt ud, og der har heldigvis ikke været nogen problemer med amningen.  Ellers vokser han godt og er begyndt at smile og pludre <3 Fødslen tog som sagt 11 timer, hvilket jo er ganske normalt. Kan lige hurtigt ridse fødselsforløbet op; 

Mellem 7:00 & 8:00: Vågner for at tisse og får herefter de første smerter. En stikkende fornemmelse i underlivet. Har aldrig haft det før, og er meget usikker på hvad det er og om det er begyndelsen på fødslen. Sender kæresten på arbejde, og aftaler at ringe hvis det er noget der bliver ved og tager til i styrke. 

09:00: Er nu ikke i tvivl om at det er veer. Smerterne er taget til i styrke, kommer med et interval på 7 - 10 minutter og varer i et ½ minut. Gør ikke vanvittigt ondt, men kræver dog min koncentration mens det står på. Ringer til kæresten og beder ham om at komme hjem. 

10:00 Er hoppet i badekar hvilket virkelig hjælper på smerterne. Kan næsten ikke mærke dem når jeg ligger der. Har ringet til fødegangen da der nu er omkring 5 minutter i mellem veerne som stadigvæk kun varer ½ minut. Aftaler med jordemoderen at jeg stille og roligt får pakket mine ting og kommer ind til tjek. 

11:00 Har virkelig ikke lyst til at hoppe op af badekarret da det virkelig hjælper på veerne. Får dog nosset mig sammen for vi skal afsted da der nu er 3 - 4 min i mellem veerne. 

12:00 Ankommer på fødegangen og får kørt en kurve. Alt ser fint ud og bliver tjekket indvendigt. 9 cm åben :o 

13:00 Kommer på fødestue og bliver tjekket igen. 10 cm åben og jeg har fået presseveer. Basse har dog ikke roteret sig helt ned i bækkenet og jeg må derfor ikke presse med på presseveerne! (puha! - det er svært). 

16:35: Basse har roteret sig helt ned til bækkenbunden og jeg må ENDELIG presse med! Sikke en lettelse - selvom jeg ikke helt kunne lade være med at presse med til sidst. 

Ca 17:35: Har nu presset med i en times tid, og der er ikke sket det store. Ved hver presseve kommer hovedet frem men han ruller tilbage i ve pauserne. Jordemoder beslutter sig for at lægge ve drop og hvis det ikke hjælper en sugecup. 

18:26: Bassen bliver født med hjælp fra cup i 1 træk. Skuldrene bliver forløst på tværs og jeg får en 3. grads bristning. (Halvdelen af ydre ringmuskel - avs!)

Alt i alt en rigtig god fødsel - jeg klager ikke i hvert fald. Det hårdeste var helt klart de 4 timer ca. hvor jeg havde presseveer men ikke måtte presse med da han ikke var klar. Så ville jeg hellere bruge lidt længere tid på at åbne mig end at åbne mig så hurtigt hvor barnet slet ikke kan følge med. 

Det er i hvert fald ikke fødslen der afskrækker mig fra at få flere børn. Det er efterforløbet. Sådan en bristning gør sku en anelse ondt - og ikke nok med det ragede jeg også alt muligt andet til mig så som hovedpine efter spinalbedøvelse og sindssyg kløe og udslæt. Udover det mistede jeg ret meget blod, så jeg havde det virkelig skidt i perioden efter, og overskuddet var ikke det store.

Nå - lidt billeder af guldet. Skal nok få lagt flere billeder ind, men det er lige dem jeg har liggende på computeren lige pt. 

 Helt ny <3



Basse 4 dage og Nina.


3 uger <3

 1½ uge.

Helt ny.

//
Yndislegastur kom i heiminn 21. mars kl 18:26 - 3928 g og 55 cm. Fekk alveg nog ad borda i mallakutnum greinilega!! 
Fædingin gekk vel og okkur heilsast vel! Fyrir ta sem vilja vita meira er eg buin ad lysa fædingunni a dönsku her fyrir ofan - og google translate is your friend! ;) Annars verdid tid bara ad skrifa komment og spurja mig ef tad er eitthvad sem eg a ad utskyra. 
Smá myndir af gullmolanum fyrir ta sem ekki hafa sed a facebook. Set fleiri myndir inn seinna. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar